ابزار برتر آموزش الکترونیکی در سال ۲۰۱۲ انتخاب شدند

ابزارهای برتر آموزش الکترونیکی یا همان e-learning در سال ۲۰۱۲ برای ششمین سال پیاپی از میان ۵۸۲ شرکت کننده انتخاب شدند. از میان این تعداد، ۵۵% سازمان های آموزشی و ۴۵% سازمان های غیر آموزشی بودند.

منتخب اول این رقابت همچون سه سال گذشته سایت توییتر بود که مجددا برای چهارمین سال پیاپی رتبه اول را به خودش اختصاص داد. رتبه دوم به سایت یوتیوب و رتبه سوم به Google Docsرسید. اما با هم نگاهی به لیست ۱۰۰تایی و منتخبین آنها داشته باشیم:

نکته قابل توجهی که در تهیه این لیست مشاهده می شود، فاصله بسیار زیاد ابزارهای آموزشی که در حال حاضر از آنها استفاده می شود با ابزارهایی است که در آموزش حین کار مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که مشاهده می شود رتبه اول به یک ابزار اجتماعی اختصاص دارد. این موضوع نشان دهنده فاصله و اختلاف بین ابزارهای آموزش شخصی/حرفه ای و ابزارهای آموزشی مورد استفاده در سازمان های برای آموزش های ضمن خدمت (در محل کار) است.

فاصله بین آموزش های فردی و سازمانی چیزی است که در لیست های سال پیش چنین واضح دیده نمی شد ولی این تفاوت ها در حال حاضر غیرقابل انکار است. شاید تفاوت های ایجاده شده در نوع نگرش به آموزش با بوجود آمدن ابزارهای جدید، از جمله مسائلی باشد که بتوان در تشدید این فاصله از آن یاد کرد. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، استفاده شرکت ها و سازمان های بزرگ از ابزارهایی مانند Yammerو Sharepointرا شاید بتوان در عدم اطمینان این سازمان ها به ابزارهای عمومی و فضای عمومی بدانیم. این عدم اطمینان آنها را می توان در نوع نگرش و استفاده ار ابزارهای درون سازمانی آنها دید.

از طرفی دیگر امسال ابزارهای مجله مانندی همچون Zite، Flipboardهم به لطف درخشش آیپد هم رشد خیلی خوبی داشته اند. سایت pinterestبه عنوان تازه وارد این دسته، رتبه یک را به خود اختصاص داد که رتبه ۳۶ از کل رتبه ها نیز بود. MS OneNoteهم به لطف حضور در بازار موبایل با اپ جدید مایکروسافت رشد خوبی داشته است.

اما منظور از ابزار آموزشی چیست؟ هر ابزاری که در کار تولید و ارائه محتوای آموزشی باشد را می تواند ابزار آموزشی دانست. چه این ابزار تنها برای آموزش فردی استفاده شود و یا چه برای آموزش جمعی از افراد.

با هم نگاهی به ۱۲ عضو اول از لیست برترین های سال ۲۰۱۲ می اندازیم:

۱. توییتر: ابزار میکروبلاگینگی که به اعضای خود اجازه ارسال مطالبی ۱۴۰ کاراکتری می دهد. این سایت برای چهارمین سال پیاپی رتبه اول را در این گروه به دست آورده است. این سرویس رایگان بوده و برای مصارف فردی و آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

۲. یوتیوب: این سایت برای اشتراک گذاری فایل های ویدئویی کاربرد داشته و اعضا می تواند فیلم های خود را در آن آپلود کرده، به اشتراک گذاشته و یا فیلم های دیگران را مشاهده کنند. سایت یوتیوب رتبه سال پیش خود را حفظ کرده و به عنوان یک ابزار رایگان برای مصارف شخصی و آموزشی کاربرد دارد.

۳. گوگل داکز: آفیس آنلاین! ساده ترین تعریف برای مجموعه ابزارهای ایجاد فایل های متنی و صفحه گسترده ها و همچنین ایجاد فایل های پاورپوینت است. این سرویس با سرویس گوگل درایو نیز رابطه بسیار نزدیکی دارد. این سروویس رایگان بوده و برای مصارف شخصی، آموزشی و حتی سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد. رتبه سال پیش گوگل داکز همین رتبه سوم بوده است.

۴. موتور جستجوی گوگل: شاید کمی عجیب باشد اما موتور جستجوی گوگل خود به عنوان ابزاری برای آموزش مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار رایگان بوده و برای استفاده های شخصی و نه آموزشی به طور مستقیم کاربرد دارد. سال پیش گوگل رتبه ۱۵ را داشته که امسال به رتبه ۴ ارتقا پیدا کرده است.

۵. وردپرس: وردپرس به عنوان یکی از محبوب ترین سرویس های وبلاگ نویسی و ساخت سایت است که از همان بدو ایجاد شدن، محبوبیت زیادی پیدا کرد. وردپرس رایگان بوده و برای استفاده های شخصی، آموزشی و سازمانی کاربرد دارد. سال گذشته هم این سرویس رتبه ۵ را به خود اختصاص داده بود.

۶. دراپ باکس: دراپ باکس سرویس مبتنی بر ابر است که امکان ذخیره و اشتراک گذاری فایل را تا ۲ گیگابایت به رایگان برای کاربران فراهم می کند. این سرویس سال پیش نیز همین رتبه را به خود اختصاص داده بود و برای استفاده های شخصی و آموزشی و حتی سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

۷. اسکایپ: اسکایپ برنامه ای برای ارتباط صوتی تصویری و متنی به صورت رایگان از طریق اینترنت است. اسکایپ که توسط مایکروسافت خریده شده است در این ۶ سال تنها ۱ سال رتبه ای بالای رتبه ۱۰ داشته و همواره جزء ۱۰ ابزار برتر بوده است. رتبه سال پیش اسکایپ ۴ بوده است. این ابزار رایگان/پولی برای استفاده های شخصی، آموزشی و سازمانی به کار می رود.

۸. پاورپوینت: معروفترین و محبوب ترین ابزار ساخت فایل های presentationاست. در سال ۲۰۱۱ این برنامه رتبه ۱۹ را داشت که مجددا به لیست ۱۰ برنامه برتر این حوزه راه پیدا کرده است. این برنامه نسخه رایگان نداشته و از آن در حوزه های شخصی، آموزشی و به خصوص سازمانی زیاد استفاده می شود.

۹. فیسبوک: این شبکه اجتماعی برای پیدا کردن دوستان، اشتراک گذاری مطالب و علایق مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربردهای این سایت که در سال گذشته رتبه ۱۴ را از آن خود کرده بود، می توان به کاربردهای شخصی و آموزشی اشاره کرد. استفاده از این سرویس رایگان است.

۱۰. ویکی پدیا: دانشنامه آنلاین، باز و رایگانی که اینروزها به یکی از مراکز بدست آوردن اطلاعات بسیاری است. سال گذشته رتبه ویکی پدیا ۱۱ بوده که امسال با یک پله صعود به ۱۰ سرویس برتر راه پیدا کرده است. استفاده از ویکی پدیا در حوزه های شخصی و آموزشی را می توان ار کاربردهای این سایت نام برد.

۱۱. موودل: یا Moodleیک سیستم مدیریت آموزشی/درسی است که به صورت رایگان و متن باز در اختیار علاقه مندان قرار دارد. نصب و راه اندازی این برنامه بسیار سریع و ساده است. این ابزار که امسال از جمع ۱۰ برنامه برتر خارج شده است، برای مصارف آموزشی و سازمانی کاربرد دارد.

۱۲. Evernote: مجموعه ای از ابزارهایی است که می توانید توسط آنها ایده ها، پروژه ها، و حتی نوشته های معمولیتان را را ثبت کرده و مدیریت کنید. یکی از محاسن بزرگ این برنامه دسترسی راحت به آن از طریق وب، دسکتاپ، موبایل و تبلت است. بنابراین هیچگاه تنها نمی مانید! با چند پله صعود، این برنامه از رتبه ۱۷ در سال ۲۰۱۱ به رتبه ۱۲ دست پیدا کرده است. این برنامه هم به صورت رایگان در دسترس ایست و هم می توانید با استفاده از اکانتهایی که می خرید خدمات بیشتری از آن دریافت کنید.

این لیست ۱۰۰ تایی و اطلاعات بیشتر را می توانید از طریق این لینک مشاهده کنید.