تدریس خصوصی ریاضی در تهران و کرج
 
 
منوی اصلی
صفحه نخـــــست
چــــاپ صفــــحه
خـــانه كردن وب
ذخـــــیره صفحه
پـست الکترونیک
بایگـــانی مطالب
در باره ی ما
 

به مکتب ریاضیات (آموزش مفهومی، جامع، کامل و جذاب ریاضیات) خوش آمدید. مکتب ریاضیات: اولین مدرسه مجازی ریاضی در ایران موسسه تحقیقات پیشرفته ریاضی و آموزش ریاضی و کاربرد های آن ما دنیای ریاضی شما را متحول می کنیم و ریاضی را به گونه ای متفاوت با دیگر مدرسین به شما آموزش می دهیم همچنین تضمین می کنیم که دیگر نیاز به معلم خصوصی برای ریاضی نداشته باشید. برای آگاهي بيشتر با شماره 2060-926-0936 تماس بگیرید و یا به iMath100--@--gmail.com ایمیل بفرستید. (توجه: برای فرستادن ایمیل خط تیره های اطراف @ را حذف کنید.)
با تشکر، محمد رضایی، مدیر و موسس مکتب ریاضیات (اولین مدرسه مجازی ریاضی در ایران)
موضاعات
پیوند وبلاگ
وب سایت مهندسی اپتیک و لیزر ایران
بزرگترین و معتبرترین فروشگاه اینترنتی ایران
پربازدیدترین سایتها
وب گذر - webgozar
persianv - پرشن وی
دانلود رایگان | وطن دانلود
پر بازدید ترین وبلاگ در بلاگفا
خانه ریاضی تهران
محاسبات نرم (Soft Computing)
فروشگاه اینترنتی
ریاضیات برای همه
عـکس.عشق.عـکس
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش ریاضی و آدرس mathschool.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی


آرشیو ماهیانه
بهمن 1394
آذر 1392
آبان 1392
مهر 1392
شهريور 1392
مرداد 1392
تير 1392
خرداد 1392
ارديبهشت 1392
فروردين 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
فروردين 1391
خرداد 1390
ارديبهشت 1390
فروردين 1390
نویسندگان
نویسندگان
پیوند وبلاگ
عینک آفتابی زنانه
ماشین جدید و یک میلیاردی علی دایی
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس

:: تمام پیوندها ::
 
طراح قالب و کد های جاوا...

كاربران آنلاين: نفر
تعداد بازديدها:
RSS

طراح قالب و کد های جاوا...

Www.LoxBlog.Com

کد های وجاوا :


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 69
بازدید ماه : 103
بازدید کل : 355765
تعداد مطالب : 174
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 2

آمارگیر حرفه ای سایت


11 معادله زيباي رياضي

 The 11 Most Beautiful Mathematical Equations


Mathematical equations aren't just useful — many are quite beautiful. And many scientists admit they are often fond of particular formulas not just for their function, but for their form, and the simple, poetic truths they contain.
While certain famous equations, such as Albert Einstein's E = mc^2, hog most of the public glory, many less familiar formulas have their champions among scientists. LiveScience asked physicists, astronomers and mathematicians for their favorite equations; here's what we found:
General relativity
The equation above was formulated by Einstein as part of his groundbreaking general theory of relativity in 1915. The theory revolutionized how scientists understood gravity by describing the force as a warping of the fabric of space and time.
"It is still amazing to me that one such mathematical equation can describe what space-time is all about," said Space Telescope Science Institute astrophysicist Mario Livio, who nominated the equation as his favorite. "All of Einstein's true genius is embodied in this equation." [Einstein Quiz: Test Your Knowledge of the Genius]
"The right-hand side of this equation describes the energy contents of our universe (including the 'dark energy' that propels the current cosmic acceleration)," Livio explained. "The left-hand side describes the geometry of space-time. The equality reflects the fact that in Einstein's general relativity, mass and energy determine the geometry, and concomitantly the curvature, which is a manifestation of what we call gravity." [6 Weird Facts About Gravity]
"It's a very elegant equation," said Kyle Cranmer, a physicist at New York University, adding that the equation reveals the relationship between space-time and matter and energy. "This equation tells you how they are related — how the presence of the sun warps space-time so that the Earth moves around it in orbit, etc. It also tells you how the universe evolved since the Big Bang and predicts that there should be black holes."
Standard model
Another of physics' reigning theories, the standard model describes the collection of fundamental particles currently thought to make up our universe.
The theory can be encapsulated in a main equation called the standard model Lagrangian (named after the 18th-century French mathematician and astronomer Joseph Louis Lagrange), which was chosen by theoretical physicist Lance Dixon of the SLAC National Accelerator Laboratory in California as his favorite formula.
"It has successfully described all elementary particles and forces that we've observed in the laboratory to date — except gravity," Dixon told LiveScience. "That includes, of course, the recently discovered Higgs(like) boson, phi in the formula. It is fully self-consistent with quantum mechanics and special relativity."
The standard model theory has not yet, however, been united with general relativity, which is why it cannot describe gravity. [Infographic: The Standard Model Explained]
Calculus
While the first two equations describe particular aspects of our universe, another favorite equation can be applied to all manner of situations. The fundamental theorem of calculus forms the backbone of the mathematical method known as calculus, and links its two main ideas, the concept of the integral and the concept of the derivative.
"In simple words, [it] says that the net change of a smooth and continuous quantity, such as a distance travelled, over a given time interval (i.e. the difference in the values of the quantity at the end points of the time interval) is equal to the integral of the rate of change of that quantity, i.e. the integral of the velocity," said Melkana Brakalova-Trevithick, chair of the math department at Fordham University, who chose this equation as her favorite. "The fundamental theorem of calculus (FTC) allows us to determine the net change over an interval based on the rate of change over the entire interval."
The seeds of calculus began in ancient times, but much of it was put together in the 17th century by Isaac Newton, who used calculus to describe the motions of the planets around the sun.
Pythagorean theorem
An "oldie but goodie" equation is the famous Pythagorean theorem, which every beginning geometry student learns.
This formula describes how, for any right-angled triangle, the square of the length of the hypotenuse, c, (the longest side of a right triangle) equals the sum of the squares of the lengths of the other two sides (a and b). Thus, a^2 + b^2 = c^2
"The very first mathematical fact that amazed me was Pythagorean theorem," said mathematician Daina Taimina of Cornell University. "I was a child then and it seemed to me so amazing that it works in geometry and it works with numbers!" [5 Seriously Mind-Boggling Math Facts]
1 = 0.999999999….
This simple equation, which states that the quantity 0.999, followed by an infinite string of nines, is equivalent to one, is the favorite of mathematician Steven Strogatz of Cornell University.
"I love how simple it is — everyone understands what it says — yet how provocative it is," Strogatz said. "Many people don't believe it could be true. It's also beautifully balanced. The left side represents the beginning of mathematics; the right side represents the mysteries of infinity."
Special relativity
Einstein makes the list again with his formulas for special relativity, which describes how time and space aren't absolute concepts, but rather are relative depending on the speed of the observer. The equation above shows how time dilates, or slows down, the faster a person is moving in any direction.
"The point is it's really very simple," said Bill Murray, a particle physicist at the CERN laboratory in Geneva. "There is nothing there an A-level student cannot do, no complex derivatives and trace algebras. But what it embodies is a whole new way of looking at the world, a whole attitude to reality and our relationship to it. Suddenly, the rigid unchanging cosmos is swept away and replaced with a personal world, related to what you observe. You move from being outside the universe, looking down, to one of the components inside it. But the concepts and the maths can be grasped by anyone that wants to."
Murray said he preferred the special relativity equations to the more complicated formulas in Einstein's later theory. "I could never follow the maths of general relativity," he said.
Euler's equation
This simple formula encapsulates something pure about the nature of spheres:
"It says that if you cut the surface of a sphere up into faces, edges and vertices, and let F be the number of faces, E the number of edges and V the number of vertices, you will always get V – E + F = 2," said Colin Adams, a mathematician at Williams College in Massachusetts.
"So, for example, take a tetrahedron, consisting of four triangles, six edges and four vertices," Adams explained. "If you blew hard into a tetrahedron with flexible faces, you could round it off into a sphere, so in that sense, a sphere can be cut into four faces, six edges and four vertices. And we see that V – E + F = 2. Same holds for a pyramid with five faces — four triangular, and one square — eight edges and five vertices," and any other combination of faces, edges and vertices.
"A very cool fact! The combinatorics of the vertices, edges and faces is capturing something very fundamental about the shape of a sphere," Adams said.
Euler–Lagrange equations and Noether's theorem
"These are pretty abstract, but amazingly powerful," NYU's Cranmer said. "The cool thing is that this way of thinking about physics has survived some major revolutions in physics, like quantum mechanics, relativity, etc."
Here, L stands for the Lagrangian, which is a measure of energy in a physical system, such as springs, or levers or fundamental particles. "Solving this equation tells you how the system will evolve with time," Cranmer said.
A spinoff of the Lagrangian equation is called Noether's theorem, after the 20th century German mathematician Emmy Noether. "This theorem is really fundamental to physics and the role of symmetry," Cranmer said. "Informally, the theorem is that if your system has a symmetry, then there is a corresponding conservation law. For example, the idea that the fundamental laws of physics are the same today as tomorrow (time symmetry) implies that energy is conserved. The idea that the laws of physics are the same here as they are in outer space implies that momentum is conserved. Symmetry is perhaps the driving concept in fundamental physics, primarily due to [Noether's] contribution."
The Callan-Symanzik equation
"The Callan-Symanzik equation is a vital first-principles equation from 1970, essential for describing how naive expectations will fail in a quantum world," said theoretical physicist Matt Strassler of Rutgers University.
The equation has numerous applications, including allowing physicists to estimate the mass and size of the proton and neutron, which make up the nuclei of atoms.
Basic physics tells us that the gravitational force, and the electrical force, between two objects is proportional to the inverse of the distance between them squared. On a simple level, the same is true for the strong nuclear force that binds protons and neutrons together to form the nuclei of atoms, and that binds quarks together to form protons and neutrons. However, tiny quantum fluctuations can slightly alter a force's dependence on distance, which has dramatic consequences for the strong nuclear force.
"It prevents this force from decreasing at long distances, and causes it to trap quarks and to combine them to form the protons and neutrons of our world," Strassler said. "What the Callan-Symanzik equation does is relate this dramatic and difficult-to-calculate effect, important when [the distance] is roughly the size of a proton, to more subtle but easier-to-calculate effects that can be measured when [the distance] is much smaller than a proton."
The minimal surface equation
"The minimal surface equation somehow encodes the beautiful soap films that form on wire boundaries when you dip them in soapy water," said mathematician Frank Morgan of Williams College. "The fact that the equation is 'nonlinear,' involving powers and products of derivatives, is the coded mathematical hint for the surprising behavior of soap films. This is in contrast with more familiar linear partial differential equations, such as the heat equation, the wave equation, and the Schrödinger equation of quantum physics."
The Euler line
Glen Whitney, founder of the Museum of Math in New York, chose another geometrical theorem, this one having to do with the Euler line, named after 18th-century Swiss mathematician and physicist Leonhard Euler.
"Start with any triangle," Whitney explained. "Draw the smallest circle that contains the triangle and find its center. Find the center of mass of the triangle — the point where the triangle, if cut out of a piece of paper, would balance on a pin. Draw the three altitudes of the triangle (the lines from each corner perpendicular to the opposite side), and find the point where they all meet. The theorem is that all three of the points you just found always lie on a single straight line, called the 'Euler line' of the triangle."
Whitney said the theorem encapsulates the beauty and power of mathematics, which often reveals surprising patterns in simple, familiar shapes.

Ref: Yahoo!

برگی از تاریخ ریاضی و علم - معرفی اولین ابداع گر منطق فازی

 مکتب ریاضیات به نقل از شبکه رشد:

پروفسور لطفی زاده ، دانشمند ایرانی تبار و مبدع منطق فازی ، روز سه شنبه سوم می 2005 به دعوت کانون مهندسین و متخصصین ایرانی در آلمان و دانشگاه فنی برلین ، با حضور رئیس دانشگاه (کورت کوتسلر) و معاون ارشد علمی‌اش، در سالن EB 301 (ساختمان تاریخی دانشگاه) پس از امضای کتابچه طلای یادبود، نام خود را در کنار بزرگان علم و صنعت دنیا به ثبت رساند.

 

همه لوازم پیرامون ما که آسایش را برایمان معنا می‌کند و تکنیک "اتومات" و "هوش مصنوعی" را در بطن خود دارد از ابداع پروفسور لطفی زاده نشان دارد.

پروفسور "لطفی زاده" که در جهان علم به پروفسور "زاده" مشهور است، مخترع منطق علمی نوین "فازی" است، که جهان صنعت را دگرگون کرد.

امروزه هیچ دستگاه الکترونیکی ، از جمله وسایل خانگی بدون این منطق در ساختار خود ساخته نمی‌شوند. با منطق فازی پروفسور لطفی زاده ، ابزار ، هوشمند می‌شوند و توانایی محاسبه در آنان نهادینه می‌شود.

 


نگرشی جدید در ریاضیات

 New Approach in Mathematics: 

نگرشی جدید در ریاضیات:
http://mathschool.blogfa.com

کتاب‌های مرجع خلاقیت

 

منبع:

http://koodaki.org/creative.re.books


پرورش خلاقیت در دانش آموزان ابتدائی

خلاقيت ژنتيكي نيست بلكه اكتسابي است.

با سلام

 

با توجه به درخواست بینندگان مکتب ریاضیات و همچنین اهمیت موضوع از این به بعد سعی می کنیم مطالب مفید و ارزنده ای در مورد "خلاقیت ریاضی و تقویت آن در دانش آموزان" برای شما در سایت قرار دهیم.

در روز های آینده نیز، مطالب دیگری اضافه خواهیم کرد.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

روشهای  پرورش خلاقیت در دانش آموزان ابتدائی

یکی از مسایلی که از دیر باز ذهن اندیشمندان ، روان شناسان و دانشمندان علوم انسانی را به خود مشغول نموده است چگونگی رشد و پرورش خلاقیت و ابتکار عمل در دانش آموزان ، نوجوانان و جوانان می باشد اصولاً یکی از شاخصهای رشد و ارتقای علمی در هر کشوری شکوفایی و تجلی خلاقیت و ابتکار عمل به عنوان زیر ساخت آن جامعه می باشد .

جوامعی که بتوانند خلاقیت نسل جوان را احیاء و شکوفا سازند از میزان قابل توجه توسعه ، رشد و شکوفایی علمی برخوردار خواهند شد و بالعکس به هر میزان که خلاقیت پرورش و تعالی نیابد رکود علمی ، صنعتی و فرهنگی را باید برای آن جامعه انتظار داشت در این مقاله که به قلمی روان به رشته تحریر در آمده است ، روش های کاربردی پرورش خلاقیت در دانش آموزان تبیین شده است و برای این که به نتایج کاربردی و علمی دست یابیم ، راهکارها با شماره گذاری از یکدیگر تفکیک شده اند
 
 
۱- تقویت حسن اعتماد به نفس و خودباوری در دانش آموزان
۲- اهمیت جدی به امر آموزش ابتکار عمل و خلاقیت
۳- بهره مندی از آرای روان شناسان و جامعه شناسان در چگونگی پرورش دانش آموزی خلاق
۴- ترتیب دادن سخنرانی برای شخصیت های خلاق دانش آموز .
۵- ترغیب و تشویق دانش آموزان به حدس زدن
۶- بهره گیری از روش فعال در تدریس دانش آموزان
۷- دادن فرصت برای بیان احساسات مثبت و منفی به دانش آموز .
۸- طراحی و ابداع سئوالات محرک و چالش انگیز .
۹- پرهیز از عجله و شتاب در تقویت خلاقیت دانش آموزان .
۱۰- برگزاری مسابقات سراسری با مضامین پرورش خلاقیت در دانش آموزان
۱۱- پرهیز از تمسخر ، تهدید ، شرمنده کردن و تنبیه
۱۲- توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان
۱۳- پرهیز از تحمیل یک الگوی خاص
۱۴- فراهم کردن فرصت ، جهت یادگیری خود انگیز و ارزیابی آن
۱۵- دادن فرصت به دانش آموز جهت طرح سوالات غیر معمول و بحث انگیز
۱۶- تشویق و معرفی دانش آموزان موفق و خلاق
۱۷- تعلیم و ملکه نمودن اصل « خواستن توانستن است » به دانش آموزان
۱۸- تشویق دانش آموزان به رقابت با دانش آموزان خلاق
۱۹- پرورش انتقاد سازنده ، نه فقط انتقاد کردن
۲۰- هدایت دانش آموزان به دخل و تصرف در مسائل و مفاهیم
۲۱- پرورش توانایی پذیرش مفاهیم جدید .
۲۲- تدوین کتاب هایی با مضامین پرورش خلاقیت برای دانش آموزان
۲۳- مربیان تعلیم خلاقیت باید سوال کنندگان خوبی باشند تا پاسخ دهندگان خوب
۲۴- تهیه فیلمهایی با مضامین پرورش ابتکار عمل برای دانش آموزان
۲۵- تأسیس مجمع دانش آموزان مبتکر و خلاق
 
منبع:تبیان

 


تقویت خلاقیت و استعداد ریاضی در دانش آموزان - 1

 خلاقيت ژنتيكي نيست بلكه اكتسابي است.

 
با سلام
با توجه به درخواست بینندگان مکتب ریاضیات و همچنین اهمیت موضوع از این به بعد سعی می کنیم مطالب مفید و ارزنده ای در مورد "خلاقیت ریاضی و تقویت آن در دانش آموزان" برای شما در سایت قرار دهیم.
در روز های آینده نیز، مطالب دیگری اضافه خواهیم کرد.
 
 
شیوه های تقویت یاد دهی و یاد گیری درس ریاضی
 
مقدمه:
امروزه وقتی درباره تعلیم و تربیت سخن به میان می آید اصطلاحاتی نظیر یادگیری و یاددهی نیز مطرح می شود. 
فرآیند یادگیری می تواند یاد گیرنده را در هر مکان و هر زمان به طور عمیق با فعالیتهای آموزشی دیگر مرتبط و تجارب او را در این زمینه به گونه ای بسیار موثرتقویت کند. ما معلمان می توانیم روشهای آموزشی خود را به گونه ای تنظیم کنیم که دانش آموزان بتوانند هر چه بیشتر آموخته های خود را به یاد بیاورند و درباره اطلاعاتی که ضمن تدریس درس دریافت کرده اند فکر کرده و آنها را تجزیه و تحلیل و طبقه بندی کنند و خود به نتیجه ، یعنی به شناخت برسند؛ تا زمانیکه دانش آموزان ما خود به شناخت نرسند تبدیل علم به عمل، فکر به برنامه، خلاقیت به تولید ممکن نخواهد بود . بنابراین بزرگترین و مهمترین خدمت معلم وادار کردن دانش آموزان به تفکر، استدلال و ارائه راه حل برای مشکلات است که از طریق کاربرد شیوه های یادگیری و پرورش مهارت های فکری میسر است
 
 
ایجاد انگیزه و علاقه یکی از مهمترین راهکارهایی است که می توان با ایجاد آن درک ریاضی و حل مساله را برای دانش آموزان هموار نمود. در این مقاله سعی شده است که با ارائه راههایی دانش آموزان را به فهم دقیق مطالب درسی علاقمند کرد که آن نیز با توجه به یافته های دقیق درسی و آموزش صحیح ریاضی حاصل خواهد شد. 
مفهوم کار گروهی و بحث و گفتگو در کلاس یکی دیگر از راههای تحقق و پیشرفت در یادگیری ریاضی در این مقاله خواهد بود امید است که ارائه این نوع شیوه ها بتواند به یادگیری دانش آموزان و یاددهی آموزش دهندگان عزیز کمک کند. 
 
1) ایجاد انگیزه و نگرش مثبت نسبت به درس ریاضی در دانش آموزان
بهترین انگیزه که مخصوصا در یادگیری و علاقه به ریاضی نقش عمومی ایفا می کند بیان ریشه های تاریخی و بیان تارخ ریاضیات در پیشرفت ریاضی ...
 
می باشد. جیمز کلارک ماکسول می گوید:
(( یکی از بزرگترین امتیازات برای دانش آموزان هر رشته ، خواندن سرگذشت و تاریخچه آن موضوع است.)) با یک تحقیق تاریخی می توان وقایع گذشته را به طور دقیق مورد مطالعه قرار داده و عوامل موثر تشکیل دهنده آنها را شناسایی کنیم تا مطالب درسی بهتر درک شود. بیان این نکته که تاریخ ریاضیات از تاریخ علوم مستثنی نیست و در نتیجه ، مطالعه و پژوهش در تاریخ ریاضیات شناخت واقعیت ها را به دنبال دارد ، یکی از راههای موثر در علاقمند کردن دانش آموزان خواهد بود.
از مطالعه و بیان تاریخ ریاضی در کلاس، می توان نقش ملل یا مذاهب مختلف و سهم آنها را در پیدایش و ترویج دانش ریاضی بیان نمود مثلاً در می یابیم که نقش مسلمانان در پیشرفت ریاضیات هم از نظر توسعه و هم از نظر ترویج آن نقش کاملاً قابل ملاحظه ای است و با بررسی خدمات ایرانیان به علوم ریاضی جایگاه معرفتی این مرز و بوم را مشخص می کند. استاد شهریاری در کتاب سرگذشت ریاضیات می گوید :
(( تاریخ ریاضی به ما می آموزد که مطالعة ریاضیات موجب آزاد کردن روان انسان از اندیشه های غیر انسانی می شود تاریخ ریاضیات نشان می دهد که مردم ساده ولی اندیشمند در سراسر سیاره زمین در ساختن بنای شوق انگیز و پرشکوه ریاضیات امروزی دست داشته اند بررسی تاریخ ریاضی باعث بازگرداندن ما به خود می شود. وقتی بدانیم نخستین کتاب جبر و مثلثات به وسیله ریاضیدانان ایرانی به رشته تحریر در آمده است ، وقتی بدانیم ریاضیدانانی چون بیرونی و جوزجانی همه دستورات مثلثاتی را بوجود آورده اند آن وقت است که، حالت خود را از دست می دهیم و به خود اعتماد می کنیم و این خود یاعث فهم بهتر مطالب و ایجاد انگیزه در یادگیری ریاضی می شود.))
بنابراین با بیان چگونگی پیدایش یک مطلب در کلاس درس، آمادگی بیشتری برای فهم مطالب بعدی به زبان ریاضیات برای دانش آموزان فراهم می شود و با اشتیاق بیشتری شنونده مطالب خواهند بود و بر این باور هستیم که انگیزه ای در بین دانش آموزان ایجاد خواهد شد که این خود به فهم و یادگیری دقیق، دید مثبتی خواهد داد.
 
این قسمت را با سخن پروفسور محسن هشترودی به پایان می رسانیم:
(( اگر با بزرگداشت گذشتگان می خواهیم کاری کنیم که جوانان امروز به استخوان های پوسیده آبا و اجدادشان ببالند، سخت خطا کاریم و اگر با انجام این کار می خواهیم امروزیان را تحقیر کنیم و به آنان بفهمانیم نتوانسته اند مثل پدرانشان در زمینه های گوناگون علمی، ادبی و هنری بشکفند، در اشتباهیم اما اگر می خواهیم از این راه آنان را بر انگیزیم تا راه آن بزرگان را در پیش گیرند همان درست است و باید آن را دنبال کنیم.))
 
2) استفاده از یافته های واقعی درس به عنوان نقطه شروع فعالیت:
ما باید ریاضی را آنطور که هست به دیگران یاد دهیم. باید توجه کنیم که، ریاضیات تنها مجموعه ای از حقایق نیست که آنها را به شکل قضیه و لم ومسائل به دیگران نشان می دهیم، بلکه ریاضی، یک تفکر است که ما، به وسیله مجموعه ای از قضایا و مسائل باید آن تفکر را در کسانی که خواستار یادگیری آن هستند به وجود آوریم تا هرکس با هر مقدار که ریاضی می داند، بتواند با مسائل برخورد کند. یکی از راه های فهم واقعی درس، ایجاد تفکر است و آن یعنی اینکه به آنها اجازه داده شود و تشویق شوند که فکر کنند و با ایجاد تفکر خود، مساله تازه و قضیه ارائه دهند حتی اگر معلم قادر به انجام این کار نباشد؛ مهم نیست مساله چقدر ساده و ابتدایی باشد مهم این است، که فکر تازه باشد باید به آنها فکر تصمیم دادن را یاد داد تا آنجا که می توانیم مطالب را به شکل تعمیمی ارائه دهیم و بخواهیم درباره تعمیم هر مطلب ریاضی قابل فهم فکر کنند.
جرج پولیا معتقد بود که این یادگیرنده است که باید با تلاش درونی، علم را از درون خود برپا کند و این نوع آموختن است که انسان را توانمند می کند. یکی از راه های اصول یادگیری، اصل یادگیری فعال است که، شامل بصیرتها و تصورات و افکار است که متوالیاً در یادگیری نقش دارند. اصل یادگیری فعال اشاره به این دارد که اگر یادگیری همراه بافعالیت و کشف توسط خود دانش آموز باشد، همواره در ذهن جای می گیرد. برای یادگیری مفید، یادگیرنده بایستی خودش قسمت عمده مطالب را کشف کند و با تعمیم مطلب و توانایی خویش در فهم آن و با به کارگیری زبان ریاضیات، مجهولات را از روی اطلاعات پیدا کرده و همراه با کنترل اثباتها، در حل مسائل به کار گیرد.
نکته بسیار مهم دیگر خواندن دقیق کتاب و درک صورت مساله است. با درک و فهم دقیق مساله و مطلب درسی می توان مسائل را حل کرد بدون آنکه، بخواهیم حل آنها را از روی کتابی مونتاژ کنیم. گام دیگر معرفی کتب غیر درسی پس از دانش دقیق مطالب درست به دانش آموزان است که در یادگیری آنان موثر است. زیرا کتب درسی، معمولاً برای دانش آموزان متوسط نوشته می شود و دانش آموزان تشنه علم، بایستی بتوانند از منابع دیگری استفاده کنند، که البته جرج پولیا، به نقل از آناتول فرانس نقل می کند:
(( سعی نکنید با زیاد یاد دادن به دانش آموزان غرور و تکبر خود را ارضا کنید فقط کنجکاوی آنها را بیدار کنید، چشم شنوندگان خود را باز کنید ولی از سنگین کردن بار مغز آنها بپرهیزید کافی است جرقه ای در آنها بوجود آورید، هر جا که خوراکی برای آتش وجود داشته باشد شعله آن به خودی خود افزون می شود.))
حوزه برنامه درسی زمانی قابل فهم است که قدرتی در یادگیری را به عنوان یک رویداد مهم وجود آدمی بیندیشیم. یادگیری با عوامل و منابع گوناگون در ارتباط است. رابطه یادگیری با ماهیت یادگیرنده باید معلوم شود لازمه زندگی اجتماعی، یادگیری ویاد دادن طبق قواعد و فنون خاص خود است.
البته به روش تعلیم دهنده هم بستگی دارد. رابطه یادگیری با جامعه و نیازها و ضرورت های اجتماعی باید با طور عملی تعریف شود. در یادگیری، دانش آموز باید به سطحی از ادراک برسد گه بتواند ارتباط بین مفاهیم مختلف ریاضی را درک کند مثلاً ارتباط بین حد و پیوستگی و مشتق و انتگرال و به عبارت دیگر باید به مرحله مهارت برسد. هدف فرد نباید فقط برای کسب نمره یا ترس از تنبیه باشد بلکه باید، انگیزه مثبتی وجود داشته باشد تا اورا به سوی یادگیری تشویق کند و مطلب برایش جنبه اجباری و دستوری نداشته باشدو ثانیاً پس از فهم، زحمت حل تمرینات را متحمل شود. ابوریحان بیرونی کار و دانش و ریاضیات را تصفیه کردن روح و جسم آدمی می داند. هر گاه بخواهیم، به چیزی ارزشمند برسیم باید از بعضی موارد جزئی چشم پوشی کنیم. برای رسیدن به اندیشه ریاضی باید با ریاضیات مانوس شویم هنگامی که به این مرحله رسیدیم خود به خود تنبلی و کاهلی از ما دور خواهد شد.
ریاضیات علمی پیوسته است باید از ریشه شروع کنیم و بعد به شاخه های پر بارش خواهیم رسید.
 
3) کار گروهی و بحث همگانی و تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان
اگر به فکر یادگیری معنادار و مداوم در دانش آموزان خود هستیم باید با نظریات دانشمندانی مانند پیاژه و بونر آشنا شویم واز آنها در تدریس خود استفاده کنیم. یکی از نظریات این دانشمندان در روانشناسی یادگیری ریاضی، آن است که دانش آموزان، خود سازنده دانش خویش باشند.
یکی از مشکلات موجود در تدریس و یادگیری ریاضیات، عدم توجه به تفاوتهای فردی شاگردان در کار ریاضی و نگاه موجی به کلاس است. زیرا در کلاس افراد زیادی وجود دارند که مانند ما نمی اندیشند و کسب یادگیری و شناختی آنان با یکدیگر و با خود ما متفاوت است ولی با استفاده از بحث گروهی و کار در گروه های کوچک، فرصت خوبی برای یافتن تفاوت های فردی ایجاد می شود.
ریاضیات به عنوان فعالیتی انسانی، پدیده ای اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است.ریاضیات دارای موضوعی واقعی و معنادار است و معنی آن راباید، در خرد جمعی آحاد بشر جستجو کرد. نظریه تعامل اجتماعی و یگوتسکی نیز بر این اذعان دارد که یادگیری و فعالیت آگاهانه اساساً اجتماعی و گروهی است و نه انفرادی.
افزایش توانایی کشف پاسخ و ارائه استدلال در دانش آموزان می تواند یکی از اهداف آموزش ریاضی باشد. همراه با افزایش توانایی های گروهی، دانش آموزان می توانند با جنبه های مختلف ریاضی آشنا شوند.
معلم می تواند با کار گروهی در کلاس ویژگی های فردی دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهد: خلاقیت ابتکار و تشریک مساعی در گروه، رهبری و مشارکت، پشتکار و دقت، انعطاف پذیری و تحمل نظر دیگران، اشتیاق رفتن به فراتر مساله.
انتظار می رود بدین ترتیب دانش آموزان در سیر آموزش به توانایی ارائه حدس خوب دست یابند و با ارائه اثبات های گوناگون و تبادل نظر در کلاس، در نهایت درک مناسبی از ارزش های ریاضی بدست آورند. در واقع کار گروهی در کلاس بدین ترتیب که دانش آموزان، به گروه های 3 الی 5 نفره تقسیم می شوند، باعث می شود که روح مشارکت و همکاری در دانش آموزان تقویت شود. کلاس درسی که سال ها بایست دانش آموزان در آن صم بکم بنشینند تبدیل به محیطی فعال و شلوغ و پرجنب و جوش می شود. همچنین حل فعالیت های کلاسی و تمرینات و مثالهای طرح شده توسط معلم، توسط خود آنها انجام می گیرد و نتیجه تحقیقات از زبان آنها مطرح می شود.
فن دویل درباره دستورالعمل ها و راهکار های علمی تدریس می گوید:
« از گروه های یادگیری مشارکتی استفاده کنید.»
باید دانش آموزان را تشویق کرد که هم با معلم و هم با یکدیگربحث و گفتگو کنند چیزی که در کلاس های سنتی معمولاً تقبیح می شود و اغلب معلم، تنها کسی است که، صحبت می کند و به طور یکنواخت سخنرانی می نماید. با تغییر مسیر از این رویکرد سنتی، باید این عادت را شکست. یادگیرنده ها، مفاهیم را ضمن گفتگو در کلاس برای خود صورت بندی می کنند و نظرات یکدیگر را می شنوند و در قبول یا رد آنها بحث می کنند و هر دانش آموز با هرنوع فعالیت درسی در کلاس، مطرح می شود و هم این امر، باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در آنها می شود. ضمن اینکه فعالیت های هر گروه اختصاص گرفتن امتیاز مثبت را به همراه خواهد داشت، که این خود باعث می شود که، هر گروه با انگیزه و شوق بیشتری فعالیت کند و این امر باعث به وجود آمدن رقابت سالم در کلاس می شود.
 
دو فن مهم به نقل از دکتر گویا در خصوص روشهای یادگیری و یاددهی :
1) کار در گروه های کوچک :
کار در گروه های کوچک یکی از مولفه های اصلی آموزش و تدریس است دانش آموزان در گروه های ک.چک یاد می گیرند تا به کارهای خود نظارت داشته باشند و آنرا ارزیابی کنند همکاری مشارکتی هر دانش آموز با سایر اعضای گروه، که از او تواناترند، باعث تقویت و رشد ذهنی او می شود.
2) بحث همگانی
این مفهوم به معنی جمع آوری نظرهای گروهی کوچک و ارائه آن به تمام کلاس است. بحث همگانی و کار در گروه های کوچک لازم . ملزوم یکدیگرند. کار در گروه های کوچک و بحث همگانی، تاثیر عمیقی بر باورهای یادگیرندگان داردو این عمل، با یادگیرندگان کمک می کند تا تنوع روش های حل مساله را تجزیه و تحلیل کنند و در زمینه راه حل درست، تصمیم گیری کنند. توانایی تصمیم گیری که به حل مساله می انجامد، با توانمندی های فراشناختی یادگیرندگان ارتباط نزدیک دارد.
 
نتایج و بررسی های نشان داده شده در مورد طرح کار گروهی دانش آموزان :
1) یادگیری دقیق دانش آموزان و اظهار علاقه مندی آنها با درس ریاضی.
2) فعالیت کار گروهی آنها مانع از خسته شدن آنها در کلاس می شود.
3) افزایش مشارکت آنها به هنگام حل تمرین.
4) کاستن اضطراب در مواقع امتحان و بالا رفتن اعتماد به نفس آنها.
 
منبع: سایت شبکه آموزش
 

دعوت به همکاری از دانشجویان علاقه مند به انجام پروژه های تحقیقاتی ریاضی

 دعوت به همکاری از دانشجویان علاقه مند به انجام پروژه های تحقیقاتی ریاضی

 

در صورت تمایل به همکاری لطفا پیغام بفرستید.

اطلاعات بیشتر:

 

http://mathschool.blogfa.com

 


دعوت به همکاری از دانشجویان ریاضی در مکتب ریاضیات

 دعوت به همکاری از دانشجویان ریاضی در مکتب ریاضیات برای انجام پروژه های تحقیقاتی ریاضی: http://mathschool.blogfa.com


دعوت به همکاری از دانشجویان المپیادی ریاضی در مکتب ریاضیات

 دعوت به همکاری از دانشجویان المپیادی ریاضی در مکتب ریاضیات برای انجام پروژه های تحقیقاتی ریاضی: http://mathschool.blogfa.com

 

علاقه مندان می توانند برای اعلام همکاری به ما پیام بدهند.


تدریس خصوصی ریاضی و آموزش مفهومی ریاضی به زبان ساده و جذاب

 مشاوره و انجام پروژه های تحقیقاتی و کاربردی ریاضی (از مبتدی تا پیشرفته)

مکتب ریاضیات - همه چیز در مورد ریاضیات:  http://mathschool.blogfa.com
 
مشاوره علمی و تحقیقاتی
تدریس ریاضی و فیزیک

دانش‌آموزان قرن بيست و يکم چه چيزي را بايد ياد بگيرند؟
 21st Century Mathematics

 

 

"What should students learn in the 21st Century?"

 

 


 

A global conference of the CENTER FOR CURRICULUM REDESIGN

 

 

in collaboration with the 

 

CONFEDERATION OF SWEDISH ENTERPRISE 
and the 
OECD CENTRE FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND INNOVATION (CERI)

      

 

 


 

Purpose:
What should students learn in the 21st century? This conference will discuss top-level changes in the Math school curriculum, in terms of what topics and branches should be added, and just as crucially, what should be removed.

 

 


Rationale:
In the 21st century, humanity is facing severe difficulties at the societal (global warming, financial stresses), economic (globalization, innovation) and personal levels (employability, happiness). Technology's exponential growth is rapidly compounding the problems via automation and off-shoring, which are producing social disruptions. Education is falling behind the curve, as it did during the Industrial Revolution. The last profound changes to curriculum were effected in the late 1800's as a response to the sudden growth in societal and human capital needs. As the world of the 21st century bears little resemblance to that of the 19th century, education curricula are overdue for a major redesign.

 

This is all the more true in Science/Technology/Engineering/Math (STEM), where demand is outpacing supply worldwide. Math being the foundation of STEM, and in turn innovation, the situation requires urgent attention. Beyond STEM professions, we are seeing very significant innumeracy in a very large segment of the population, which has severe consequences on the ability to understand the world's difficulties.

 

 


 

Key questions to explore:

 

1. 
What should the goal of mathematics be in the 21st century?
  a. What are the reasons for teaching mathematics? (as a tool, to train abstract thinking, to train logic and reasoning, the ability to argue/as a way of expression?)
  b. How have the goals of mathematics drifted over time? (Priest class-- logic, merchant class--accounting, trade class-- measurement and geometry, and how this changed after the industrial revolution)
  c. How does the present system achieve or fail to achieve these goals?
  d. What is the role of Higher Ed accreditation in perpetuating the status quo?
  e. What branches of mathematics matter to the widest number of professions? Are they adequately represented in the curriculum?
f. What is "math for the real-world"? How do most professions use Maths? What could they use they are not learning?
2. What are the best practices curricula from around the world? How do these succeed or fail to achieve the needs and possibilities of the 21st century?
  a. When should math be a separate topic, vs just-in time practice embedded in other disciplines such as Robotics?
  b. In reverse and for instance, should financial literacy be part of Mathematics?
  c. When should we continue leading in formalism, vs transpose and lead with examples and applications to guide students into formalism?
  d. How do we inject skills (Creativity, Critical Thinking, Communication, Collaboration) into math knowledge acquisition?
  e. How do we inject Character attributes (perseverance, ethics etc) into math knowledge acquisition?
  f. Are computers offering a radically different approach that is underexploited? What is the difference between computer-assisted and computer-based?

 


 

Uniqueness compared to potentially similar global conversations:

 

  • Specificity, timeliness, granularity, and action-orientation of recommendations, and in particular what a 21st century Maths curriculum should be
  • Consequences for education agendas short/medium/long term. Setting the stage for extensive 2013 global Math curriculum redesign program, eventually including seminars for policymakers and educators.
  • Factoring in technology’s dislocative role to its full extent for explicit linkage between technology progress and Math education
  • Consequences on innovation agendas in general

آخرین مطالب ...
» مشاوره کنکور سراسری و افزایش ۴۰ درصدی نمره ریاضی
» مشاوره کنکور سراسری ریاضی بالای ۸۰ درصد
» مشاوره کنکور سراسری ریاضی بالای ۸۰ درصد
» برگزاری دوره جامع آموزش ریاضی
» انجام پایان نامه پردازش تصویر
» ریاضیات بالای 80 درصد تضمینی کنکور 95
» مسابقه ایده های برتر مکتب ریاضیات
» تدریس خصوصی ریاضی - مشاوره پایان نامه و پروژه ریاضی کامپیوتر IT - مکتب ریاضیات
» دوره جامع آموزش ریاضی
» مشاوره و انجام پایان نامه کامپیوتر و ریاضی و IT
» وبسایت جدید مکتب ریاضیات
» تدرىس جامع و کامل رىاضى و کنکور
» بازي رقابتي رياضي 2013-2014
» اندر کاربرد علم ریاضیات
» پنجمین سالگرد تاسیس مکتب ریاضیات
» پروفسور فضل‌الله رضا - دانشمند برجسته در رشته مهندسی برق، ریاضی و ادبیات
» مکتب ریاضیات: مرکز تخصصی آموزش ریاضی
» تدرىس کنکور و رىاضى
» مسابقات برنامه‌نویسی بیان
» بزرگ‌ترین رقابت علمی-فناوری کشور با 12,000,000,000 تومان جایزه

Home | FeedBack

Copyright © 2008 LoxBlog.Com . All Rights Reserved. Translation Www.NazTarin.Com